Перехідний або, по-науковому, пубертатний вік проявляється як у дівчаток, так і у хлопчиків. У хлопчиків він, як правило, протікає між 13 і 17 роками, у дівчаток - між 12 і 16. В одних він проходить бурхливо, в інших - спокійно. У підлітковому віці є свої особливості, які впливають на ставлення дитини до життя, на його поведінку і сприйняття світу.
З точки зору фізіології дитина активно розвивається. Розвиток відбувається бурхливо і нерівномірно. Інтенсивно розвиваються м'язові тканини: дитина стає сильнішою і більш рухливими, прагне продемонструвати свою зрослу фізичну силу. Але м'язи ще недостатньо міцні, тому вони швидко втомлюються. Внаслідок цього у дитини то підвищується тонус, то знижується. А у дорослих створюється враження, що він незібраний або просто лінується. Це помилкова думка, адже зниження навчальної активності пов'язане саме з швидкою стомлюваністю.
Піддаються змінам і пізнавальні процеси. Всі нові для них відомості повинні мати доказовою базою - це обумовлює розвиток у підлітків абстрактного мислення і логічного пам'яті. Не варто звинувачувати дитину в зухвалості, можливо, він просто хоче дійти да суті, пізнати істину. У цьому віці мотиви підлітка кардинально змінюються. На першому плані обгрунтовуються мотиви, пов'язані з його майбутнім, з формуванням його світогляду, з перебуванням свого місця в світі. Порівнюючи себе з дорослими, підліток помічає, що несильно відрізняється від них, що, на його думку, дає йому право копіювати поведінку дорослих. Причому, швидше за все він піде по легкому шляху, а це - куріння, алкоголь, зухвалість зі старшими, а також яскрава косметика, особливий шик в поведінці. Тому всі вимоги дорослих повинні бути чітко сформульовані, щоб сприйматися підліткам усвідомлено і в правильному напрямку.
В силу гормональних змін настрій підлітків може часто і нез'ясовно з точки зору дорослих людей мінятися. Група або колектив тимчасово витісняють сім'ю, оскільки спілкування з однолітками - ведучий тип діяльності в підлітковому віці. Він і самостверджується в цьому середовищі краще, ніж у дорослому. Для нього дуже важливі такі речі, як статусне місце в колективі.
Всі ці складнощі розвитку підліткового віку вимагають від дорослого умінь і такту у взаємодії з дітьми. Не рекомендується грубе втручання в життєвий простір дитини. Нехай їсть не особливо корисну їжу, слухає музику, яка здається Вам набором звуків і дружить з такими ж скуйовдженим друзями-активістами. Все це тимчасово і неминуче. При правильному поводженні з дитиною це пройде.
У перехідного віку симптоми виглядають лякаюче і викликають у батьків занепокоєння. Часом буває важко розібратися - де зміни в поведінці дитини викликані недоліками виховання, де - природним процесом дорослішання, а де вже необхідно бити тривогу. Разом з настанням кризи перехідного віку настає криза у відносинах між батьками і дітьми.
Підліток починає прагнути до самостійності, віддаляючись від батьків, при цьому усвідомлюючи, що все ще продовжує бути залежним від них. Така залежність обтяжує його. У свою чергу батьки відчувають, що їх дитина дорослішає, йде з-під їхнього впливу. У нього з'являються нові інтереси, в які він не хоче їх присвячувати. Все це призводить до гострих конфліктів і постійних сварок.
Що ж робити? Для початку необхідно заспокоїтися і набратися терпіння. Не варто сильно турбуватися, так як якості особистості, сформовані в дитинстві, нікуди не подінуться, а перехідний вік незабаром вдасться минути.
Розуміти всі таємниці перехідного віку, підказати, як перехідний вік пережити без істотних втрат - головне завдання дорослих у цей період. Важливо не втратити зв'язок зі своїм сином або дочкою в цей період, підтримувати довірчі відносини. Необхідно пам'ятати, що подолання труднощів перехідного віку - важкий етап для обох сторін, але саме дорослі, як більш мудрі і досвідчені, повинні грамотно реагувати на всі гострі ситуації, і саме на них лежить відповідальність за вирішення конфліктів.
Частіше згадуйте про те, що ви самі колись були такими ж, і вам теж здавалося в 14-15 років, що ви вже достатньо дорослі, щоб самостійно вирішувати, як вам жити далі. Такі спогади допоможуть вам зрозуміти, що в силу свого невеликого життєвого досвіду підліток просто не може побачити спірну ситуацію з іншої точки зору, відмінної від його власної. Ваше завдання - навчитися грамотно, непомітно для йоржистого підлітка контролювати ситуацію і ненав'язливо допомагати йому в прийнятті вірного рішення.
Якщо вам здається, що в якійсь ситуації ваша дитина поводиться неправильно, то постарайтеся поговорити з ним про це, не переходячи на особистості. Дайте йому можливість самостійно зробити висновки і вирішити проблему. І ні в якому разі не засуджуйте його за невдачі. Навпаки, у дітей в перехідному віці з'являється підвищена потреба в схваленні з боку дорослих. Не дивуйтеся тому, що підліток став постійно вимагати до себе уваги, не вважайте його егоїстом. Просто він хоче бути впевнений, що батьки люблять його не за якісь видатні успіхи, а просто за те, що він є. Йому дуже важливо знати, що батьки візьмуть його в будь-якому випадку, і в будь-якій ситуації будуть на його боці, підтримають його і дадуть раду.
Слід виявляти особливу чуйність до своїх дітей-підлітків. Не гнівайтесь на них. Вони іноді самі не знають, чому їх заносить. Настрій різко змінюється з поганого на гарне, світ стає то гаряче коханим, то безмірно жорстоким. В душі пошкодуйте дитину, але сам підліток повинен бачити тільки любов батьків, а не жалість з їхнього боку, інакше він стане дратуватися і між вами виникне прірва, подолати яку буде вже значно складніше.
Характеристика перехідного віку полягає в тому, що в цей час підлітки активно прагнуть до самостійності. Ті батьки, які дають своїм дітям можливість відчути свою самостійність і незалежність, виглядає в очах підлітка заслуговує довіри. А самі дорослі, дозволяють підлітку робити власний вибір, покладаючись тільки на свої сили, спостерігають за тим, як їхня дитина йде вгору по щаблях дорослішання, долаючи всі кризові моменти свого життя.
Коли батьки говорять підлітку - на твій розсуд; я погоджуся з твоїм рішенням; вибирай сам - такі відповіді дають підлітку відчуття права вибору, і до прийняття рішення він починає підходити більш відповідально. Адже перехідний вік - то час, коли людина повинна навчитися діяти самостійно і при цьому відповідати за свої вчинки.
Також в характеристиці перехідного віку необхідно згадати і те, що підліток починає активно шукати своє місце в житті. Це призводить до того, що коло його спілкування значно розширюється, у нього з'являються все нові і нові інтереси і потреби, і все більше часу він починає проводити поза домом. Дуже часто батьки реагують на це посиленням контролю. Але це неправильний крок, як стверджують психологи. Тотальний контроль не дає підлітку почувати себе самостійним і заважає виховувати в дитині почуття відповідальності.
Довіряйте вашій дитині, навчитеся шукати компроміси і з їх допомогою давати підлітку велику свободу. Наприклад, якщо підліток раптом заявляє, що сьогодні він прийде додому в 12:00 вечора замість звичайних дев'яти, то запропонуйте йому варіант на вибір - в десять або 11:00.
Не намагайтеся контролювати і його грошові витрати, якщо ви даєте йому кишенькові гроші. Навіть навпаки - почніть давати йому гроші не на один день, а на тиждень. Нехай він відчує себе фінансово незалежним, адже тепер йому не доведеться просити у вас гроші на якусь покупку, а до того ж він навчиться планувати свої витрати.
У період перехідного віку дитині необхідна своя власна територія, його особистий простір. Поки дитина була маленьким, батьки постійно контролювали, чи всі його іграшки прибрані на місце, порядок чи в його кімнаті і т.д. Але зараз йому необхідно виділити територію, яка буде недоторканною для всіх, крім нього.
Ідеальний варіант - своя кімната, в якій він може встановити свої порядки і підтримувати чистоту без втручання дорослих. Звичайно, не у всіх сімей є така можливість. Але в будь-якій квартирі можна надати в особисте розпорядження підлітка полку в шафі, свою тумбочку і стіл. І ні в якому разі не вторгатися на її територію! Безумовно, старшим дуже важливо знати, що відбувається в житті їхньої дитини, з ким він спілкується, які думки в нього в голові, що коїться у нього в душі. Але якщо ви будете копирсатися у нього в кишенях або в ящиках столу, читати його листи або щоденники, підслуховувати, про що він говорить по телефону - ви назавжди втратите довіру підлітка.
Потрібно вміти спілкуватися з дитиною як з дорослою людиною. Тільки звернення повинно бути систематичним і послідовним. Всі вимоги повинні бути обгрунтовані, тому як несправедливість - саме ранящие зброю для дітей підліткового віку.
Не треба йти напролом! Набагато краще, якщо ви просто будете частіше спілкуватися з вашою дитиною, час від часу будете базікати з ним начебто ні про що - про музику, фільми, про якісь незначних речах, поволі розпитуючи його про друзів дитини, про їхнє життя. У довірчій бесіді легше розповісти підлітку про небезпеки, які підстерігають його навколо, дати йому пораду в скрутній ситуації.
Можна розповісти йому і про своїх друзів дитинства, згадати, які казуси траплялися з ними або з вами, коли ви були його ровесником, як ви вчинили тоді і як би ви вчинили в такій же ситуації, володіючи своїм сьогоднішнім досвідом. При цьому такі історії повинні містити не тільки повчальні, але і забавні деталі. Дитина буде радий відкрити для себе, що ви відчували тоді те ж саме, що і він сам зараз, а значить - «ви з ним однієї крові!" І не сумнівайтеся, що «мораль цієї байки» він візьме до відома.
Крім цього, потрібно розвивати в дитини готовність до самоаналізу. Підлітки часто програють в своїй уяві безліч різних вчинків і реакції на них з боку оточуючих. Це відтворення в уяві різних ситуацій позбавляє дитину від самих вчинків. Оскільки спонукальна причина зжита, дія вже не цікаво для підлітка. Батькові потрібно адекватно наштовхувати дитину на подібні самоаналізу. Наприклад, ненав'язливо запитати його про те, чого ж він доб'ється своїм вчинком і як на нього відреагує суспільство. Цінність цього явища, називання якого - рефлексія, не викликає сумніву. Вона допомагає оцінювати свої вчинки. Головне, щоб процес самоаналізу не перейшов в процес «самокопання», коли дитина сама заганяє себе в безвихідну ситуацію і насправді веде себе пасивно.
Розвиток особистості дитини надзвичайно важливо як для самої дитини, так і для його оточення. Важливо навчити його бачити проблеми, аналізувати їх передбачати наслідки. Підліток повинен розуміти, що він сам у відповіді за своє майбутнє, адже саме йому приймати рішення в різних життєвих ситуаціях і нести відповідальність за них.
Підлітковий вік - один з найскладніших періодів в становленні людини. Нерідко і батьки, і підлітки задаються питанням - як прискорити перехідний вік, щоб не застрявати в ньому на кілька років? Чи є якесь - то засіб, який допоміг би уникнути всіх цих труднощів? Єдине, що можна було б порадити для збереження здоров'я фізичного - це заняття спортом або будь-яким іншим захопленням, яке вимагає застосування фізичних зусиль.
Для того щоб залишилося якомога менше душевних травм, необхідна чуйність і мудрість дорослих, яка допоможе підлітку дізнатися про всі таємниці перехідного віку з найменшими втратами. Але ось прискорити перехідний вік неможливо - як неможливо прискорити прихід весни після обридлої зими!